Wiata rowerowa – przydatny element małej architektury miejskiej

Wiata rowerowa – przydatny element małej architektury miejskiej

6 kwietnia 2021 0 przez Marcin Polak

Wiosna jest porą roku, w której budząca się do życia przyroda zaprasza wszystkich chętnych na wycieczki w plener. Takie wiosenne wyprawy często realizowane są na piechotę – w trakcie wędrówki można zwiedzić wiele niezwykłych i ciekawych miejsc, niedostępnych dla turystów zmotoryzowanych. Inną, doskonałą opcją jest wyruszenie na wyprawę rowerem, którym można dotrzeć o wiele dalej i z pewnością dużo wygodniej.

Pojazd ekologiczny – rower

Od kilku lat wśród miłośników motoryzacji, można zaobserwować tendencję do przesiadania się z samochodów na rowery, co spowodowane jest trudnością w poruszaniu się po zatłoczonym mieście, gdzie znalezienie odpowiedniego miejsca do zaparkowania samochodu jest prawdziwą sztuką. Dotyczy to również motocykli i skuterów, które, mimo że sprawdzają się podczas jazdy po ciasnych ulicach, jednak podobnie jak samochód, trudno je zaparkować w dogodnym miejscu.
Na szczęście, ten dość powszechny i narastający problem, nie dotyczy rowerów, dla których miasto zapewnia miejsca postojowe w przestronnych wiatach rowerowych, wyposażonych w stanowiska umożliwiające przypięcie roweru i zabezpieczenie go w ten sposób przed kradzieżą.

Wiata rowerowa

Wiata rowerowa to jeden z elementów małej architektury miejskiej, który dobrze komponuje się z innymi tego typu obiektami; można do nich również zaliczyć przystanki autobusowe i tramwajowe, stojaki rowerowe, zewnętrzne palarnie oraz inne zadaszenia.

Wiata rowerowa to nieskomplikowany pod względem architektonicznym obiekt. Skonstruowana jest z daszku wykonanego najczęściej z poliwęglanu i osadzonego na stalowych podporach. Niektóre modele wiat rowerowych posiadają boczne ścianki z tworzywa sztucznego, drewna lub stalowych profili, ułożonych w kształt kratownicy. Konstrukcja wiat rowerowych to przeważnie stal ocynkowana, często malowana proszkowo na dowolny, zamówiony przez zlecającego kolor. Odporna na urazy mechaniczne, korozję oraz inne czynniki stal, zapewnia trwałość budowli oraz wytrzymałość jej konstrukcji. Poliwęglanowy daszek może mieć kształt prosty, lekko pochylony do tyłu lub zaokrąglony, przypominający dość płytką kopułę. Tworzywo użyte na dach posiada wysokie parametry techniczne, jest odporne na uderzenia i opady atmosferyczne, a także chroni przed promieniowaniem UV. Dzięki wyprofilowaniu linii dachu, na jego powierzchni nie zalega śnieg, a deszcz może swobodnie spływać poza całą konstrukcję.

Pod zadaszeniem najczęściej ustawione są stojaki bądź słupki, dobrze zakotwiczone w gruncie, odgrywające rolę stanowisk dla rowerów. W zależności od wielkości wiaty oraz modelu, pod dachem może znajdować się ich kilka lub nawet kilkanaście, co ułatwia parkowanie rowerów wieloosobowej wycieczki.